Eerste zondag van de Advent

De toekomst is nu!

Eerste zondag van de Advent: 28 november 2021

Bijbel teksten: Jeremia 33,14-16 | Psalm 25,4-5.8-9.10.14 | 1 Thessalonicenzen 3,12-4,2 | Lucas 21,25-28.34-36


Oud en Nieuw

Vaak lijkt de boodschap van het Oude Testament duisterder en harder dan die van het Nieuwe Testament. We kunnen het Oude Testament alleen goed begrijpen in het licht van het Nieuwe, met de boodschap van Jezus als leidraad. Maar in de Bijbellezingen op de eerste zondag van de Advent lijkt het omgekeerde waar: de profeet Jeremia vertelt over Gods hoopvolle belofte voor een betere toekomst (Jer 33,14-16), terwijl Jezus spreekt over apocalyptische tijden met tegenspoed, verwarring en oproer (Lk 21,25-28.34-36). Wat wil God ons hier zeggen?

Rechtvaardig

De kernzin in Jeremia’s tekst is Gods belofte: ‘Ik zal een rechtvaardig telg doen ontspruiten voor David(Jer 33,15). Wat betekent dit? Jeremia gebruikt Bijbelse termen om een vroege adventsaankondiging van Jezus’ geboorte te formuleren. Koning David is een van de belangrijkste koningen in het Oude Testament. Hij werd door God gekozen en door de profeet Samuël tot koning gezalfd. Maar David was niet zonder fouten – hij was niet altijd ‘rechtvaardig’. Dat woord ‘rechtvaardig’ wordt in deze korte tekst meerdere keren herhaald. Een rechtvaardig persoon handelt op een manier die moreel goed en juist is in overeenstemming met Gods wetten. Het is dus een van de kwaliteiten van de heiligen, die dit probeerden te doen uit liefde voor God en de mensen om hen heen. Ook wij zijn geroepen om ‘rechtvaardig’ te leven!

Familie

De profetie is dat er uit Davids stamboom ‘een nieuwe telg’ zal ontspruiten. Met andere woorden, de geboorte van een waarlijk rechtvaardige afstammeling van koning David wordt aangekondigd. Deze afstammeling is niet zomaar een gewone mens. Zijn naam is ‘De Heer is onze rechtvaardigheid’, dus hij wordt gelijkgesteld aan God zelf! Je kunt waarschijnlijk wel raden dat Jeremia over niemand anders spreekt dan Jezus! In het Evangelie wordt Jezus de ‘Mensenzoon’ genoemd: hij is inderdaad de zoon van een mens, Maria. Maar Jezus is ook de Zoon van God, aan de mensheid gegeven. In het Evangelie van Mattheüs horen we hoe Jezus wordt geboren als afstammeling van David (Mat 1,1). Dat is de ‘eerste komst’ van Jezus op aarde. In zijn prediking kondigde Jezus zelf aan dat hij een tweede keer zou komen, aan het einde van de wereld.

Wanneer?

Als we de kans kregen, zouden de meesten van ons de mogelijkheid aangrijpen om een blik in de toekomst te werpen. We zijn allemaal benieuwd te weten wat er gaat gebeuren. Krijgen we zo’n voorproefje in het evangelie van Lucas? Jezus kondigt de tekenen aan waar het einde van de huidige wereld mee gepaard zal gaan. Dit einde zal het begin markeren van een nieuwe en eeuwige orde, direct geleid door God. De tekenen die Jezus beschrijft klinken erg als de natuurrampen en de onrust tussen landen waar we dagelijks over horen in het nieuws! Betekent dit dat het einde der tijden dichtbij is? Kort gezegd, we weten het niet. Jezus zei dat niemand weet wanneer het einde zal komen, zelfs de Zoon niet, maar alleen de Vader (Mar 13,32). In plaats van ons zorgen te maken of deze gebeurtenissen nabij zijn, kunnen we er maar beter voor zorgen dat we klaar staan op de dag dat het einde komt.

Naastenliefde

De essentiële boodschap van deze evangelietekst is niet alleen dat Jezus spoedig zal komen, maar ook dat we dan ‘voor hem zullen staan’ – dus we kunnen maar beter voorbereid zijn. Misschien herinner je je dat Jezus in het evangelie van Mattheüs spreekt over het einde der tijden als een oordeel, een scheiding tussen goede en slechte mensen (Mat 25,31-32). En hoe de goeden een geweldige toekomst bij hem in de hemel krijgen. Goed zijn betekent dat we van andere mensen houden net zoals God van ons houdt (1Thess 3,12). Sterker nog: wat we voor een ander doen zonder er iets voor terug te vragen, doen we voor Jezus zelf! Hij is onze naaste, zoals je kunt lezen in het boek GOD woont naast.

Hoe?

We weten niet wanneer Jezus voor de tweede keer zal komen, maar we weten dat die dag zal komen, misschien zelfs morgen of volgende week! De adventstijd wil ons helpen om er klaar voor te zijn, wanneer dat moment ook komt.

Wees actief en alert

Jezus roept ons op tot een actieve levensstijl, waarin we ons bewust zijn van onze omgeving en tegelijkertijd van Gods aanwezigheid. We worden opgeroepen om op onze hoede te zijn, om alert te zijn: dat betekent dat we niet alleen leven voor lichamelijke genoegens, die tijdelijk zijn en ons egoïstisch kunnen maken. Als we dronken zijn van drank of verlangen kunnen we niet alert zijn. Dus in deze adventstijd wil je misschien besluiten om wat minder te snacken of te drinken om je te helpen alert te zijn. Of om minder tijd te besteden aan gamen, tv, sociale media… Probeer ook om je zorgen en problemen niet de overhand te laten krijgen: ook deze kunnen ervoor zorgen dat je opgesloten blijft in jezelf. Probeer in plaats daarvan steeds te zien dat Jezus altijd groter is dan je problemen. Als je eenmaal actief en alert bent, kun je de behoeften van je naaste beter zien en hen helpen. Een hernieuwde aandacht voor naastenliefde zal je helpen deze adventstijd te beleven. Kijk maar eens naar Vraag 1 van GOD woont naast je.

Luister naar God

We kunnen niet alert en actief zijn zonder de hulp van Gods genade. Het is dus belangrijk om te bidden en hem om kracht te vragen om zonde en zelfzucht te vermijden. Je doel als christen is dat je op de laatste dag met opgeheven hoofd voor Jezus kunt staan, zodat ook jij ‘rechtvaardig’ wordt genoemd. We kunnen daar niet alleen komen. Luisteren naar wat God je wil vertellen in de teksten van de Bijbel is een grote hulp. Neem in deze adventstijd regelmatig de tijd om het Woord van God, de Bijbel te overwegen. Jezus zegt: ‘Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan’ (Lc 21,33). God spreekt vandaag tot jou door de Bijbelteksten die we hier kort hebben overwogen. Neem nu wat tijd voor gebed en probeer zelf naar zijn Woord te luisteren. Begin er altijd mee, hem in je leven uit te nodigen en hem te vragen jou zijn paden te leren kennen (Ps 25,4). Als je hulp wilt, bekijk dan ons schema voor bidden met een Bijbeltekst in de appendix van de boeken Twitteren met GOD of Online met heiligen.